Autoškola Zeleni val - Sarajevo

Uključivanje motora u rad (paljenje motora)

Stisnite papučicu kočnice i kvačila(spojka).Stavite ručicu mjenjača u neutralni položaj (ler) – nije obavezno, ali preporučujem početnicima. Čak i dok je motor isključen prilikom stavljanja mjenjača u neutralni položaj (ler) morate imati stisnutu papučicu spojke.

 Kada okrenemo ključ i damo kontakt (to znači da smo zatvorili strujni krug i da smo spremni za pokretanje motora) nakon što smo uključili kontakt,okretom ključa prema naprijed motor se pokrene”upali”

Prilikom okretanja ključa, mi zapravo spajamo strujni krug sa elektropokretačem. Do njega dolazi struja iz akumulatora i on zavrti zupčanike (pogledajte ih na slici). Zupčanici elektropokretača zavrte zupčanik zamajca koji je direktno povezan sa koljenastim vratilom (radilicom). Na koljenastom vratilu su pričvršćeni klipovi. Klipovi krenu gore dolje i mašina se uključi u rad.

Slika pokazuje pričvrščeni elektropokretač uz zamašnjak.

U akumulatoru je pohranjena električna energija potrebna za pokretanje motora (verglanje), sve dok motor ne počne samostalno raditi.

Na slici je prikazan agregat za električnu struju (alternator) koji je inače pričvrščen na motor i dok je motor u pogonu on proizvodi električnu struju. To je dovoljno da se nadopuni izgubljena električna energija u akumulatoru (zbog uključivanja motora u rad) i da se napajaju svi električni potrošaći u autu.

Ne možemo okrenuti ključ: To je znak da je zaključan volan. Potrebno je volan lijevom rukom okrenuti”zategnuti” na lijevu ili desnu stranu, a desnom rukom blago okretati ključ u smjeru kazaljke na satu (u desno) sve dok ne oslobodimo ključ.

Zglob prvi: Većina vozila ima na prvom zglobu tek osnovni kontakt. Moguće je samo upaliti radio, ventilaciju, podesiti retrovizore i slično.

Zglob drugi: Okrenite ključ u smjeru kazaljke na satu (udesno) za jedan zglob. Na ovaj način dali smo tzv. kontakt. Upalile su se neke od lampica na kontrolnoj tabli. Motor je spreman. Ali prije nego okrenemo ključ za još jedan zglob i uključimo motor u rad potrebno je provjeriti na instrument tabli da li su se ugasile lampice grijača motora i kontrole motora.

Zglob treći: I napokon okrenemo ključ udesno do kraja i držimo ga tako sve dok motor ne upali. Odmah nakon toga pustite ključ i opruga će ga vratiti u prijašnji zglob. U slučaju da ne upali iz prvog pokušaja, potrebno je pričekati nekoliko trenutaka i pokušati ponovno.

 

Grijači motora

Kontrola motora

Gas

Na novijim vozlima prilikom pokretanja”paljenja” motora nije potreban.

Nije bitno u kojem stepenu prenosa pokrećemo motor. Početnicima u vožnji preporučujem  da mjenjač stave u neutralni položaj(ler).

U svakom slučaju bolje je držati pritisnutu papučicu spojke dok pokrećemo motor.

U svakom slučaju bolje je držati pritisnutu papučicu kočnice dok pokrećemo motor.