Autoškola Zeleni val - Sarajevo

Mijenjanje brzina

Da bi na vozilu promijenili stepen prenosa, potrebne su nam dvije stvari:

1. ručica mjenjača brzina kojom mijenjamo brzine, odnosno sistemom poluge mijenjamo odnos zupčanika u mjenjačkoj kutiji.

2. papučica spojke (stisnemo), te na taj način sistemom poluge sabijemo oprugu i fizički odvojimo motor od pogonskih točkova. Ne smijemo mijenjati stepen prenosa bez da stisnemo papučicu spojke. U protivnom zbog velikih sila koje prenosi motor na pogonske točkove preko mjenjačke kutije dolazi do oštećenja zupčanika u mjenjačkoj kutiji !

Većina standardnih vozila imaju mjenjač sa 5 brzina + hod unazad (rikverc). Novija i skuplja vozila imaju mjenjač sa 6 brzina. Na vozilima su sve brzine u standardnom položaju osim rikverca. Većina vozila imaju na gornjem dijelu ručice mjenjača dijagram položaja brzina.

N – neutral, zupčanici u mjenjačkoj kutiji su u takvom položaju da se slobodno okreću bez da se dodiruju. Mašina može raditi, a papučica spojke može biti u potpunosti dignuta.

R – rikverc, položaj mjenjača za vožnju unazad. Može biti izveden sa osiguračem ili bez njega. Osigurač nam pomaže da u vožnji ne bismo nehotice ručicu mjenjača povukli ili gurnuli prema rikvercu. Osigurač može biti izveden na način da ručicu mjenjača pritisnemo prema dole ili je ispod ručice mjenjača prsten koji zahvatimo kažiprstom i srednjim prstom i podignemo prema gore.

1. brzina – pritisnemo papučicu spojke do kraja (do poda). Ručicu mjenjača povučemo do kraja u lijevo (osjetimo graničnik) i gurnemo je naprijed uz graničnik.

2.brzina – pritisnemo papučicu spojke do kraja (do poda). Ručicu mjenjača povučemo uz lijevi graničnik do kraja unazad. Nema potrebe stavljati u neutralni položaj (ler) mjenjač i tek onda u drugi stepen prenosa.

3.brzina – pritisnemo papučicu spojke do kraja (do poda). Ručicu mjenjača lagano gurnemo prema naprijed. Opruga će sama staviti mjenjač u neutralni položaj. Iz tog položaja lagano gurnemo ručicu prema naprijed.

4. brzina – pritisnemo papučicu spojke do kraja (do poda). Ručicu mjenjača povučemo lagano i ravno do kraja unazad.

5.brzina – pritisnemo papučicu spojke do kraja (do poda). Ručicu mjenjača gurnemo lagano prema naprijed do neutralnog položaja (lera). Povučemo je do kraja udesno. Osjetimo graničnik. Uz graničnik ručicu gurnemo lagano do kraja unaprijed.

R – rikverc – da bi ručicu mjenjača stavili u rikverc vozilo obavezno morate zaustaviti. Loše je stavljati u rikverc dok još vozilo ide prema naprijed bez obzira što nije u brzini i što je papučica spojke stisnuta. Pritisnemo papučicu spojke do kraja (do poda). Zaustavimo u potpunosti vozilo. Ručicu mjenjača obavezno stavimo u neutralni položaj (ler). Iz tog položaja povučemo prsten osigurača prema gore ili gurnemo ručicu mjenjača brzina prema dole, ako nema osigurača taj postupak ne izvodimo. Povučemo ručicu lijevo ili desno do graničnika i gurnemo ili povučemo ručicu mjenjača do kraja naprijed ili nazad zavisi od izvedbe mjenjačke kutij

Najveći i najčešći problem početnika prilikom mijenjanja brzina je da desnu ruku prekratko i premalo zadržavaju na ručici mjenjača. Desnom rukom panično pridržavaju volan, jer osjećaju veću sigurnost i bolje zadržavaju pravac vožnje. Brzim pokretom promijene stepen prenosa i čim prije se opet prime za volan. Gube finoću pokreta i preciznost mijenjanja brzina.

Potrebno je  nježno i sporim pokretom promijeniti stepen prenosa, osjetiti svaki zglob u mjenjaču, nakon toga lagano puštati papučicu spojke uz malu dozu gasa u momentu kad se vrši prenos na točkove.

Najbolje je osjetiti kada je potrebno promijeniti stepen prenosa. Motor nam daje informacije. Mi te informacije moramo čuti i osjetiti. To je zvuk i to su vibracije. Ne mijenjajte stepen prenosa na pamet.

Ako dobro ne osjećate kada je potrebno promijeniti stepen prenosa kao pomoć vam može poslužiti i brojač obrtaja motora. Obrtaje motora regulišemo gasom. Gasom dajemo motoru gorivo odnosno energiju. Više gasa, više goriva, veći broj obrtaja motora, veća snaga motora.

Nema pravila kada treba promijeniti stepen prenosa. Općenito na vozilu sa diesel motorom na oko 2000 obrtaja, a na vozilu sa benzinskim motorom na oko 2500 obrtaja. Zavisi od stila vožnje, uzbrdice, nizbrdice, snage motora, težine vozila, potrebnog ubrzanja… Puno je ugodnije promijeniti stepen prenosa na nižem broju obrtaja ali ne prerano, jer motor neće imati dovoljno snage za ubrzanje. Sve brzine mijenjajte na približnom broju obrtaja.

Uvijek krećemo u prvom stepenu prenosa. Moguće je krenuti i u većini ostalih brzina, ali to nije dobro za vozilo. Pogledajte osnove kretanja na drugoj web stranici.

Ubrzamo vozilo gasom i pritom se povećavaju obrtaji motora,te motor postaje bučniji.Kad čujemo opterečenje motora:

Pritisnemo papučicu spojke(brzo),te pustimo gas(to uradimo istovremeno)

Stavimo ručicu mjenjača u željeni stepen prenosa(laganim pokretom) Polako, nježno i precizno.

Nakon što smo promjenili položaj ručice mjenjača,vratimo desnu ruku na upravljač.

Puštamo papučicu spojke do momenta prenosa sile. Zadržimo papučicu u tom momentu,te dodamo malo gasa.  Što je veći stepen prenosa tim kraće i manje precizno moramo zadržavati papučicu spojke. Motor ima sve manje snage “zatrzati”. Najčešća greška vozača početnika je prekratko i neprecizno zadržavanje papučice spojke u momentu prenosa sile,kao i nekontrolisan pritisak na gas.

Ne dajemo gas unaprijed ! Isto tako česta greška vozača početnika je da daju gas unaprijed, prije nego je došlo do prenosa sile. Bilo bi idealno kada bi dodavali gas istovremeno kada se sila koju daje motor prenosi na pogonske točkove. Ali nećete pogriješiti ako prvo pustite papučicu spojke, a tek nakon toga stisnete gas.